... به پایگاه اطلاع رسانی فصلنامه دانش و تندرستی خوش آمدید            ... به پایگاه اطلاع رسانی فصلنامه دانش و تندرستی خوش آمدید  
  صفحه اصلی  |   تماس با ما  |   آرشیو مجله  |   نقشه سایت  |   عضویت  |   ارسال مقاله  |   پیگیری مقاله  |   English تاريخ: 4/7/1396
نام كاربري
كلمه ورود
درخواست عضویت
کلمه ورود را فراموش کرده ام

صاحب امتیاز:
دانشگاه علوم پزشکی وخدمات بهداشتی - درمانی شاهرود
مدیر مسئول: دکتر ‌جواد نوریان
سردبیر: دکتر سهراب حاجی‌‌‌زاده
مدیر اجرایی: احمد خسروی

آدرس: شاهرود- میدان هفتم تیر- ساختمان مرکزی دانشگاه علوم پزشکی شاهرود– معاونت آموزشی، پژوهشی– دفتر مجله دانش و تندرستی
تلفن: 3394111-0273
نمابر: 3394800-0273
پست الکترونیک: m_jdanesh@yahoo.com

صفحه نخست :: صفحه قبل

جستجوی پیشرفته جدید

عنوان شماره: بهار 1390
عنوان به فارسی: بررسی تأثیر گروه درمانی شناختی برکاهش افسردگی دانش‌آموزان

فایل این مقاله:  متن کامل (PDF) 250 Kb 

از صفحه: 44 تا صفحه: 48      
تعداد مشاهده: 1522

خلاصه به فارسی:
مقدمه: متناسب با سبب شناسی افسردگی در نوجوانان شیوه¬های درمانی مختلفی شناخته شده است که یکی از آن‌ها شناخت درمانی است. هدف از مطالعه حاضر بررسی تأثیر شناخت درمانی گروهی بر کاهش افسردگی دانش¬آموزان مقطع متوسطه است. مواد و روش‌ها: در این پژوهش از بین کلیه دانش‌آموزان پسر مقطع متوسطه یک مرکز شبانه‌روزی در منطقه طارم استان قزوین، 16 دانش‌آموز با روش تصادفی ساده انتخاب و به‌طور تصادفی به دو گروه مداخله و شاهد اختصاص داده شدند. ابزار پژوهش پرسش‌نامه افسردگی بک بود. اعضای گروه مداخله در 8 جلسه 90 دقیقه‌ای شناخت درمانی شرکت کردند و گروه شاهد هیچ درمانی دریافت نکردند. برای مقایسه میانگین نمرات دو گروه از آزمون t مستقل استفاده شده است. نتایج: نتایج نشان داد که، بین میانگین نمرات پیش آزمون و پس آزمون گروه مداخله و شاهد تفاوت معناداری وجود دارد. بدین معنی که شناخت درمانی گروهی موجب کاهش میانگین نمره افسردگی دانش‌آموزان در گروه مداخله نسبت به گروه شاهد شده است (1/2- در مقابل 25/0-). نتیجه‌گیری: یافته¬های پژوهش حاضر مشخص می‌کند که شناخت درمانی گروهی می‌تواند علایم افسردگی دانش‌آموزان را کاهش دهد. بنابراین از این یافته می‌توان در راستای برنامه‌ریزی درمانی یا استفاده از چهارچوب نظریه شناختی در کاهش و یا جلوگیری از افزایش افسردگی دانش‌آموزان استفاده کرد.


کلمات کلیدی به فارسی:
شناخت در مانی گروهی، افسردگی، دانش‌آموزان


نویسندگان این مقاله:
علی محمد نظرینویسنده اصلیamnazariy@yahoo.com
مسعود اسدینویسنده فرعیamnazariy@yahoo.com




بالای صفحه
صفحه اصلی  |   تماس با ما  |   آرشیو مجله  |   نقشه سایت  |   عضویت  |   ارسال مقاله  |   پیگیری مقاله

استفاده از مطالب این سایت با ذکر نام سایت مجاز می باشد   -   Copyright © 2007 2009 - Last Update 5-11-2009
Powered By www.itpco.net    www.itpco.ir
( ITPCO ) شرکت توسعه انفورماتیک ایران
تولید کننده سیستم های تخصصی مدیریت نشریات و همایش ها و مورد تائید کمیسیون نظارت بر نشریات پزشکی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی کشور